Безпека дорожнього руху
Обов’язковий ОТК як елемент інфраструктури безпеки дорожнього руху
Перш за все, давайте ще раз актуалізуємо питання – на скільки безпечно на дорогах України і взагалі в світі?
Травми, отримані в ДТП, є першою причиною смерті в результаті нещасних випадків в усьому світі. Щорічно в результаті ДТП гине понад 1,3 мільйона чоловік, а також від 20 до 50 мільйонів людей отримують травми.
Щорічно в дорожньо-транспортних пригодах гине 1,35 мільйона чоловік – більше, ніж від СНІДу і малярії разом узятих. Більше 50 мільйонів отримують серйозні травми. Ціна для суспільства і економіки величезні. Більшість ДТП зачіпає молодь, і більше 90% аварій відбуваються в країнах, що розвиваються.
За даними UNECE UN (Європейська економічна комісія ООН) технічні дефекти авто є причинами нещасних випадків зі смертельними наслідками:
- від 8 до 15% в країнах з високим доходом (ЄС)
- від 15 до 25% в країнах із середнім рівнем доходу
І тут видно розбіжність з української офіційною статистикою, яка дає цифру – менше 1% ДТП через несправність авто.
За офіційними даними, в 2019 році в результаті ДТП (26 052 випадки) в Україні загинуло 3454 чоловік, 32 736 отримали травми різного ступеня тяжкості. Україна впевнено посідає одне з перших місць в Європі за кількістю жертв ДТП. За п’ять років на дорогах країни загинули приблизно стільки ж людей, скільки за час війни на сході України. Смертельних ДТП в Україні в п’ять разів більше, ніж в країнах Євросоюзу.
Сертифікація та інспекція автотранспорту є важливим, але всього лише одним з елементів системи безпеки дорожнього руху. Щоб уникнути маніпуляцій, важливо розуміти, що тільки комплексні дії по всім сферам і напрямками дадуть належний ефект і сприятимуть безпеці.
Комплексна і ефективна система безпеки дорожнього руху, заснована на міжнародній нормативно-правовій базі, передовій практиці і досвіді, складається з п’яти основних елементів:
- Управління безпекою дорожнього руху
- Безпечний учасник дорожнього руху
- Безпечний автомобіль і / або транспортний засіб
- Безпечні дороги
- Ефективне реагування після аварії
Наприклад, щоб зробити автомобіль на дорозі безпечним, необхідно не тільки провести його технічний контроль, і упевнитися, що авто відповідає нормам. Не менш важливо встановити і стежити за виконанням правил дорожнього руху, коли цей автомобіль виїжджає на дорогу. Також важливо впроваджувати інновації в самі авто і робити їх більш безпечними (ті ж датчики руху і запобігання зіткнень, утримання в смузі і так далі). Ну і звичайно дуже важливо навчати, і контролювати знання, а також підвищувати свідомість і відповідальність водіїв авто.
У своїх коментарях ми будемо концентрувати увагу саме на безпеці транспортних засобів, адже саме це і є основною компетенцією нашої компанії. Хоча, звичайно, як активні учасники суспільного життя і громадяни ми бажаємо і всіляко підтримуємо, щоб інші сфери безпеки д/р також доводилися до найкращих міжнародних стандартів. Так, ми хочемо, щоб і дороги були рівні й безпечні, щоб всі водії і пішоходи виконували правила, щоб була система контролю правил дорожнього руху, щоб післяаварійні ситуації швидко вирішувалися, і безумовно, щоб травматизм на наших дорогах, наближався до нуля. Але повторюся, ми компанія, яка надає сервіс з технічного контролю, і всі свої дії і увагу концентруємо на власній експертизі – безпеки транспортних засобів.
Чим відрізняється ситуація з безпеку на дорогах в розвинених і країнах, що розвиваються?
Як говорить нам статистика, розвинені країни зменшують смертність навіть при збільшенні кількості транспорту, в той час як в країнах, що розвиваються тенденція не втішна – чим більше транспорту, тим більше і смертність на дорогах. Україна зараз в перехідній фазі, і всі ми бажаємо, щоб наш графік був як мінімум схожий на країни Західної Європи, а не умовної Африки.
В Україні смертність на дорогах склала в середньому 82 випадки на 1 млн жителів, в той час як в країнах ЄС цей показник на 40% менше – 49 випадків на 1 млн жителів.
Залишається неврегульованим питання щодо перевірки технічного стану колісних транспортних засобів приватного сектора, який на сьогодні становить понад 80% від загальної кількості транспортних засобів зареєстрованих в Україні і які є учасниками майже в 95% всіх ДТП.
Економічні витрати країни від ДТП
За даними Світового Банку економіка України втрачає 2% від ВВП внаслідок ДТП на дорогах, це близько 70 млрд. гривень або 5 млрд. доларів США. І ми як країна повинні використовувати всі доступні методи зменшення цих ДТП. Обов’язковий технічний контроль підвищує безпеку і якість автопарку, що веде до менших ризиків ДТП.